gezocht: info klein binnenscheepje

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Berrie, 17 aug 2008.

1. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Lang geleden voer mijn overgrootvader op een klein binnenvaartscheepje. Graag zou ik hier een model van gaan maken. Maar er ontbreekt me nog heel wat info. Wat ik heb aan foto's staat hier onder:

Ik zoek vooral "type" informatie. Zoals lengte, breedte, diepgang, bouwmethode en gebruikte materialen. Ik weet ook niet of dit soort scheepjes "standaard" waren

Mijn oma (85) weet erg veel te vertellen over het scheepje, het is net of je de oude vrouw uit de film 'Titanic' hoort spreken: "I can still smell the fresh paint" Geweldig is dat. Deze verhalen wil ik aanvullen met harde info.

Ik ben benieuwd!!

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Het is was volgens mij een omgebouwde zolderbak :confused:
    Maar kan het mis hebben natuurlijk
    Kan ook zo zijn gebouwd
    mvg
    Frederik:D
    (Ex binnenvaartschipper)nog bij je schoonvader gevaren op een tjalkje

3. pieter53

pieter53

Lid geworden:
    17 aug 2008
    Het afgebeelde scheepje is een motorpakschuit (motortentschuit).
    Een zolderschuit is de houten voorloper van de dekschuit. De naam werd echter, vooral in Amsterdam, ook voor stalen dekschuiten en alles wat daarop leek gebruikt.

De pak- of tentschuit is, als ik me goed herinner, vooral in Zuid-Holland in gebruik geweest. Oorspronkelijk waren het jaagschuiten, later zijn ze gemotoriseerd, maar er zijn er ook een aantal als motorschip gebouwd.
    De laatsten zijn herkenbaar aan het geveegde achterschip met een klein rechtopstaand of wat groter naar binnenvallend hek. Ze werden veelvuldig in de beurtvaart gebruikt

De naam pak- of tentschuit is later overgegaan op enkele scheepjes van een geheel ander type, die deze pakschuiten vervingen; het motorscheepje.

Pieter
    auteur van Binnenvaarttaal.

Laatst bewerkt: 17 aug 2008
  4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berrie ,
    In het westland werd er melk mee opgehaald bij de boerderijen en dan afgeleverd bij de melkfabriek

mvgr. brandaris

5. pieter53

pieter53

Lid geworden:
    17 aug 2008
    Een pak- of tentschuit lijkt me door de constructie van de tent nauwelijks geschikt voor het vervoer van melkbussen, is het mogelijk dat je je vergist met een Westlander?

Zie hier:

6. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    De romp zit echt niet veel verschil in hoor,
    maar ik kan me ook vergissen !!

groeten, Brandaris

7. pieter53

pieter53

Lid geworden:
    17 aug 2008
    Er zijn nogal wat scheepstypes (de lijst is niet volledig!) en het valt niet mee ze een beetje uit elkaar te houden.

Mijn opmerking was niet bedoeld om jou op een mogelijke fout te wijzen, maar om te zorgen dat we over het zelfde type schip blijven praten.

Deel Deze Pagina